Mellanrum, det trasiga, skeva, människor i djup kris som kämpar med näbbar och klor för att överleva, men också det överraskande, oväntade, möten som inte borde vara möjliga, slumpmässiga händelser som förändrar allt och en stor nyfikenhet över livet och tillvarons oberäknelighet är vad som driver mig i mitt berättande. Det är teman som på ett eller annat sätt återkommer i allt jag någonsin tagit mig an och som jag aldrig tröttnar på att undersöka.
Jag är född och uppvuxen i Göteborg av en tjeckisk mamma och en polsk pappa.
Teater var inget självklart val då båda mina föräldrar fått ge upp sina respektive yrkesval (dokumentärfilmsregissör och filmfotograf) vid ankomsten till Sverige. Men sedan jag väl hittat vad jag ville göra har jag aldrig tvivlat. Jag började regissera medan jag pluggade dramatik på universitetet och i samband med det, startade jag tillsammans med några kamrater den fria gruppen Levande Scen, där jag var konstnärlig ledare t.o.m. 1998.
Efter avslutad regiutbildning på Dramatiska Institutet har jag dels frilansat, men också under en längre tid varit knuten till Östgötateatern som långtidskontrakterad regissör. Detta har varit fantastiskt lärorikt och kreativt, då jag fått möjligheten att vara med och påverka repertoar, samt nästan uteslutande arbetat på stor scen med en stor ensemble.
Jag har arbetat med allt från nyskrivet ( Motortown, Dissoscialia), klassiker ( Romeo och Julia), moderna epos (Familjen, Änglar i Amerika), musikaler ( Cabaret, Secret Garden), men även barnteater.
Foto, bild och form intresserar mig mycket och jag tycker om att arbeta ganska konceptuellt med mina föreställningar. Dessutom arbetar jag nästan alltid med musik och ljud som en stor och betydande komponent i det konceptuella bygget. Trots detta, eller kanske tack vare att jag vill ha ett starkt grundkoncept, är jag en regissör som är intresserad av det kollektiva arbetet med teater. Jag gillar att möta och bli påverkad av andra människor!
Jag tycker om att inte ha alla svar från början och gillar att simma på djupt vatten även om det stundtals kan vara läskigt. Att undersöka och att våga utsätta sig själv för nya saker tror jag är grundläggande om man vill skapa levande konst.