Mellanrum, det trasiga, skeva, människor i djup kris som kämpar med
näbbar och klor för att överleva, men också det överraskande, oväntade,
möten som inte borde vara möjliga, slumpmässiga händelser som förändrar
allt och en stor nyfikenhet över livet och tillvarons oberäknelighet är
vad som driver mig i mitt berättande. Det är teman som på ett eller
annat sätt återkommer i allt jag någonsin tagit mig an och som jag
aldrig tröttnar på att undersöka.
Jag är född och uppvuxen i Göteborg av en tjeckisk mamma och en polsk pappa.
Teater
var inget självklart val då båda mina föräldrar fått ge upp sina
respektive yrkesval (dokumentärfilmsregissör och filmfotograf) vid
ankomsten till Sverige. Men sedan jag väl hittat vad jag ville göra har jag aldrig tvivlat. Jag
började regissera medan jag pluggade dramatik på universitetet och i
samband med det, startade jag tillsammans med några kamrater den fria
gruppen Levande Scen, där jag var konstnärlig ledare t.o.m. 1998.
Efter
avslutad regiutbildning på Dramatiska Institutet har jag dels
frilansat, men också under en längre tid varit knuten till
Östgötateatern som långtidskontrakterad regissör. Detta har varit
fantastiskt lärorikt och kreativt, då jag fått möjligheten att vara med
och påverka repertoar, samt nästan uteslutande arbetat på stor scen med
en stor ensemble.
Jag har arbetat med allt från nyskrivet (
Motortown, Dissoscialia), klassiker ( Romeo och Julia), moderna epos
(Familjen, Änglar i Amerika), musikaler ( Cabaret, Secret Garden), men
även barnteater.
Foto, bild och form intresserar mig mycket och
jag tycker om att arbeta ganska konceptuellt med mina föreställningar.
Dessutom arbetar jag nästan alltid med musik och ljud som en stor och
betydande komponent i det konceptuella bygget. Trots detta, eller kanske
tack vare att jag vill ha ett starkt grundkoncept, är jag en regissör
som är intresserad av det kollektiva arbetet med teater. Jag gillar att
möta och bli påverkad av andra människor!
Jag tycker om att inte ha
alla svar från början och gillar att simma på djupt vatten även om det
stundtals kan vara läskigt. Att undersöka och att våga utsätta sig själv
för nya saker tror jag är grundläggande om man vill skapa levande
konst.